Neutronidiffraktio ja jäänestoaineet: tutkimusta arktisista kaloista Understand article

Kääntänyt Johanna Kallio. Matthew Blakeley Blakeley ILL:ltä sekä hänen työtoverinsa muun muassa ESRF:ltä ovat selvittäneet, kuinka artiset kalat pysyvät hengissä verenkiertonsa sisältämän pakkasnesteen avulla lämpötilan laskiessa nolla alapuolelle. Matthew ja Eleanor Hayes…

Isosimpulla (Myoxocephalus
scorpius
) on myös
jäänestoproteiineja
kuva julkisista lähteistä; kuvan
lähde: Wikimedia Commons

Arktisista seuduista mieleen tulevat jäävuoret, jääkarhut ja hylkeet. Hyytävät lämpötilat, jäätävä tuuli ja autiot lumikentät – melkoinen haaste mille tahansa elävälle olennoille.

Arktiset olosuhteet ovat
pakottaneet elämet
kehittämään
sopeutumistapoja

Kuva ucumari; kuvan lähde:

Arktiset eläimet sopeutuvat ympäristöönsä monin eri tavoin ja useat näistä tavoista ovat meille tuttuja: jääkarhujen paksu turkki, hylkeiden paksu rasvakerros, lintujen muutto. Nämä eläimet ovat kuitenkin kaikki endotermisiä – niiden ruumiinlämpötila on vakio ja hyvinkin ympäristön jäätävän lämpötilan yläpuolella.

Kalojen tilanne on hyvin erilainen – ne ovat enimmäkseen eksotermisiä, mikä tarkoittaa että niiden ruumiinlämpö on sama kuin ympäröivän veden. Ja vesi voi olla todella hyvin kylmä: Pohjoisen jäämeren lämpötila laskee jopa yhteen pakkasasteeseen ja sen jäätymisen estää vain veden korkea suolapitoisuus.

Kalojen veren, jossa on huomattavasti vähemmän suolaa, pitäisi jäätyä noin puolen asteen pakkasessa. Välttääkseen tämän arktiset kalalajit ovat kehittäneet erityisiä jäänestoproteiineja (AFP, antifreeze protein).

Kuva Rita Willaert; kuvan lähde:

AFP:illä on vaikea tehtävä. Estääksen kalaa jäätymästä kuoliaaksi, niiden on sidottava jääkiteiden alkioita veressä ja siten estettävä alkioden kehittyminen jääkiteiksi. Mutta miten AFP:t erottavat veden olomuodot, jään ja nesteen?

AFP:itä on tutkittu laajasti käyttäen useita tekniikoita, mukaanlukien röntgendiffraktio, ja nämä tutkimukset ovat paljastaneet erityisen jäätäsitovan pinnan olemassaolon.

Röntgendiffratktio perustuu röntgensäteen siroamiseen (diffraktioon) kunkin atomin elektronipilvestä. Monilla molekyyleillä on niille ominainen diffraktiokuvio. Atomit, kuten vety (ja deuterium), joilla on vain yksi elektroni, sirottavat kuitenkin röntgensäteilyä hyvin vähän (Kuva 1a, joten röntgendiffraktiosignaali vedelle (H2O) on hyvin samankaltainen kuin happiatomille (O). Tästä johtuen tutkijat eivät voineet tunnistaa kaikkia pinnan vesimolekyylejä, yrittäessään tutkia kuinka jäätäsitova pinta vuorovaikuttaaa jään kanssa.

Kuva 1. Klikkaa kuvaa suurentaaksesi
a) Röntgensäteet siroavat elektroneista, sironnan voimakkuus (punaisten pallojen koko) on suhteessa elektronien lukumäärään.
b) Neutronit siroavat atomiytimistä, sironnan voimakkuus (vihreiden pallojen koko) riippuu ytimen voimista
Kuva Matthew Blakeley

Tiedemiehet tutkivat
amerikankivinilkan, Zoarces
americanus,
jäänestoproteiineja

Kuva Derek Keats; kuvan lähde:

Tässä toinen tekniikka, neutronidiffraktio, osoittautui hyödylliseksi. Neutroneita sirottavat atomien ytimet, eivät elektronit, ja sironnan voimakkuus riippuu tietyistä ytimen voimista. Näihin voimiin puolestaan vaikuttavat paitsi alkuaineet myös alkuaineen isotoopit, jotka eroavat toisistaan atomiytimen neutronien lukumäärän suhteen (Kuva 1b, yllä). Onneksemme siis vetyatomit voidaan helpostin tunnistaa neutronisironnan avulla ja vedy isotooppi deuterium (raskas vety, jolla on ylimääräinen neutroni) voidaan tunnistaa vielä suuremmalla varmuudella. Näin veden signaali eroaa merkittävästi hapen signaalista.

Me (Matthew Blakeley ja hänen tutkijakollegansa) päätimme tutkia erästä AFP:tä arktisten kalojen veressä: tyypin III AFP:tä. Välttääksemme muiden tutkijoiden kohtaamat ongelmat, käytimme röntgen- ja neutronidiffraktion yhdistelmää tutkiaksemme proteiinin rakennetta ja sen vuorovaikutuksia vesimolekyylien kanssa. Kokeitamme varten käytimme Laue-Langevin Instituutin (Institute Laue-Langevin, ILL)w1 ja Euroopan Synkrotronisäteilylaitoksen (European Synchrotron Radiation Facility, ESRFw2; katso tarkemmat tiedot, alla) tutkimuslaitteita. Neutronitutkimuksen, kiteiden pienestä tilavuudesta huolimatta, mahdollisti ILL:n viime vuosien näytteenkäsittelyn ja laitteistojen kehitystyö.

Kuten tavanomaista tutkittaessa proteiinien rakenteita, lisäsimme tyypin II AFP:n synteettisen geenin Escherichia coliin, jossa proteiinia voitiin ylituottaa tarpeeksi suuri määrä tutkimusta varten. Bakteereja kasvatettiin raskaassa vedessä (joka sisälsi deuteriumia normaalien vetyjen sijaan), jotta tuottuva proteiini olisi perdeuteroitua: jokainen H-atomi olisi korvautunut deuteriumilla. Sitten kiteytimme proteiinin, jotta voisimme määrittää sen rakenteen ja tarkistaa samalla että perdeuteroidun proteiinin rakenne oli sama kuin normaalilla muodolla. (Katso Cornuéjols, 2009, ja Blattmann & Sticher, 2009 lukeaksesi lisää proteiinikristallografiasta ja jopa kokeillaksesi sitä itse.)

Kuva 2: Kuusiosainen
vesirengas. D = deuterium, O
= happi. Klikkaa kuvaa
suurentaaksesi

Kuva Nicola Graf

AFP:n rakenne eroaa tavanomaisista proteiinirakenteista, sillä normaalisti hydrofobisia aminohappoja on vain proteiinin ytimessä (kaukana ympäröivistä vesimolekyyleistä) ja pinnalla hydrofiilisiä aminohappoja. Tämä ero vastaa osittain kysymykseen, miten tyypin-III AFP erottaa jään vedestä. Kuten aiemmissa tutkimuksissa on osoitettu, AFP:illä on useita hydrofobisia aminohappoja proteiinin pinnalla, eikä vetysidosten muodostaminen nestemäisen veden kanssa ole mahdollista. Nämä hydrofobiset aminohapot muodostavat osan jäähän sitoutuvasta pinnasta, joka siis sitoutuu jääkiteiden alkioihin, ei veteen. Miten tämä toimii?

Kuva 3: Vuorovaikutuspinta