Neutrons i anticongelant: investigant els peixos de l’Àrtic Understand article

Traduït per Rosa Codolà. Matthew Blakeley de l’ ILL i els seus companys de l’ ESRF entre d’altres han descobert l’anticongelant en la sang dels peixos de l’Àrtic que els manté vius a temperatures sota zero. Ell i Eleanor Hayes ens ho expliquen.

La mòllera-escorpí
(Myoxocephalus scorpius)
també té proteïnes
anticongelants

Imatge de domini públic;
origen de la imatge: Wikimedia

Quan pensem en l’Àrtic, molts de nosaltres pensem en icebergs, óssos polars i foques. Temperatures de congelació, vents gelats i desolats erms nevats – un repte per a qualsevol animal que hi visqui.

Les gèlides condicions
àrtiques han obligat els
animals a desenvolupar
algunes adaptacions
sorprenents
Imatge cortesia de ucumari;
origen de la imatge: Flickr

Estem familiaritzats amb moltes de les formes amb les que els animals de l’Àrtic s’han adaptat al seu entorn: l’espessa pell dels óssos polars, la gruixuda capa de greix de les foques, els hàbits migratoris d’algunes aus. Aquests animals, però, són endoterms – mantenen una temperatura corporal constant, molt per sobre de la del seu gelat entorn.

Per els peixos, la situació és molt diferent – la majoria són exotèrmics, el que significa que els seus cossos tenen la mateixa temperatura que el seu entorn. I els seus voltants són realment molt freds: l’oceà Àrtic arriba amb freqüència a temperatures tan baixes com -1 ° C, només l’alt contingut en sal de l’aigua impedeix que es congeli.

La sang dels peixos, bastant menys salada que l’oceà, podria congelar-se a -0.5ºC. Per evitar això, els peixos de l’Àrtic han desenvolupat proteïnes especialitzades amb propietats anticongelants (AFPs, antifreeze proteins).

Imatge cortesia de Rita Willaert;
origen de la imatge: Flickr

Les AFPs tenen una tasca complexa. Per evitar que el peix es mori per congelació, han d’unir-se als nuclis de cristal·lització del gel que es formen en el cos del peix i així evitar que els cristalls de gel creixin. Però, com diferencia l’AFP el cristall de gel de l’aigua líquida?

Les AFP han sigut exahustivament estudiades amb diferents tècniques, com la difracció de raigs X, revelant l’existència d’una superfície especialitzada en unir-se al gel.

La difracció de raigs X es basa en la dispersió (difracció) d’aquests rajos produïda pel núvol d’electrons que envolta cada àtom. Les molècules tenen patrons de difracció característics. Tanmateix, els àtoms d’hidrogen (i els de deuteri), que tenen un sol electró, dispersen els raigs X molt poc (Figura 1a, a continuació), de manera que la senyal de difracció de raigs X per a l’aigua (H2O) és molt semblant a la dels àtoms d’oxigen (O). Com a resultat, quan els científics van tractar d’examinar com interactuava la superfície d’unió amb el gel i el gel, no van ser capaços d’identificar totes les molècules d’aigua de la superfície.

Figura 1. Fer clic sobre la imatge per ampliar-la
a) Els electrons dispersen els raigs X, la força de la dispersió (mida de les rodones vermelles) és proporcional al nombre d’electrons.
b) Els nuclis dispersen els neutrons, la força de la dispersió (mida de les rodones de color verd) depèn de forces específiques de cada nucli

Imatge cortesia de Matthew Blakeley

Els científics van estudiar les
proteïnes anticongelants del
peix Zoarces americanus
Imatge cortesia de Derek
Keats; origen de la imatge:

Aquí és on una segona tècnica, la difracció de neutrons, és útil. Els neutrons es veuen dispersats pels nuclis atòmics i no pels d’electrons, a més la intensitat de la dispersió depèn de forces nuclears específiques. Aquestes forces, són diferents per cada element, i també pels seus diferents isòtops, ja que el nombre de neutrons en el seu nucli és diferent (Figura 1b, dalt). Per sort per a nosaltres, els àtoms d’hidrogen poden ser detectats fàcilment utilitzant la dispersió de neutrons i el deuteri (isòtop pesat de l’hidrogen, que té un neutró extra) també pot detectar-se amb més fiabilitat. Per tant el senyal obtingut a partir de l’aigua serà significativament diferent del de l’oxigen.

Nosaltres (Matthew Blakeley i els seus col·laboradors científics) varem decidir investigar un tipus d’AFP de la sang del peix de l’Àrtic: en concret la AFP de tipus III. Per evitar els problemes que van tenir altres investigadors, vam utilitzar una combinació de raigs X i difracció de neutrons a fi d’examinar l’estructura de les proteïnes i les seves interaccions amb les molècules d’aigua. Hem realitzat els nostres experiments a les instal·lacions de l’Institut Laue-Langevin (ILL)w1 i la Instal·lació Europea de Radiació Sincrotró (European Synchrotron Radiation Facility, ESRFw2; veure quadre, inferior). La investigació amb neutrons d’uns cristalls tan petits ha estat possible gràcies als avenços dels últims anys de l’ILL pel que fa a la preparació de la mostra i a l’instrumental emprat.

Com és habitual en les investigacions d’estructures de proteïnes, s’insereix el gen sintètic per a la AFP de tipus III en Escherichia coli, es sobre-expressa el gen de manera que ens permeti recollir suficient quantitat de proteïna. Es suministra aigua pesada (que conté deuteri en lloc d’àtoms normals d’hidrogen) als bacteris, per assegurar-se que la proteïna resultant era perdeuterada (subtitució dels àtoms d’hidrogen per deuteri). A continuació, van cristal·litzar la proteïna per ppoder determinar la seva estructura, comprovant que la forma de la proteina perdeuterada tenia la mateixa estructura que la forma normal. (Veure Cornuéjols, 2009, i Blattmann & Sticher, 2009, per aprofundir en la cristal·lografia de proteïnes i fins i tot fer una cristal·lització tu mateix.)

Figura 2: Anell de gel format
per sis molècules d’aigua. D
= deuteri; O = oxigen. Fer clic
sobre la imatge per
ampliar-la

Imatge cortesia de Nicola Graf

Part de la resposta de com les AFP de tipus III poden diferenciar el gel de l’aigua en estat líquid es troba en la diferent estructura de les AFP comparada amb les proteïnes típiques, aquestes últimes normalment tenen aminoàcids hidrofòbics situats cap el centre de la seva estructura (allunyats de les molècules d’aigua del seu entorn) i aminoàcids hidròfils en la seva superfície. Com han demostrat altres investigadors, les AFP són especials pel fet de tenir molts aminoàcids hidrofòbics en la seva superfície, impedint que la proteïna s’uneixi a l’aigua líquida mitjançant ponts d’hidrogen. Aquests aminoàcids hidrofòbics superficials s’uneixen als nuclis de cristal·lització del gel, però no a l’aigua líquida. Com funciona això?

Figura 3: La interfície entre el